چندی قبل در یک تحلیل از اوضاع اقتصادی ایران نوشته بودم که رکود اخیر فشاری بیش از حد تحمل را به صنایع غیراقتصادی در ایران وارد خواهد کرد و دیگر دولت هم به دلیل کمبود منابع، توان کافی برای حمایت رانتی از این صنایع غیررقابتی را نخواهد داشت. نتیجه نهایی نیز آن خواهد بود که بسیاری از این صنایع که در اثر رانت ناشی از دسترسی به انرژی ارزان و تورم بالای اقتصادی، عدم بهرهوری، سوء مدیریت و ناکارآمدی خود را پوشش میدادند نابود خواهند شد.
اگر بخواهم تشبیه بهتری داشته باشم اقتصاد ایران در یک روزه اجباری فرو رفته است که در نتیجه آن بسیاری از سموم خود را خواهد سوزاند.
اما بعد از این زمستان آیا واقعا بهاری را میتوان به انتظار نشست؟
اگر چه بسیاری از صاحبمنصبان دولتی و مسوولین اقتصادی کشور تصویری بسیار خوشبینانه و گاهی اغراقآمیز از این آینده تصویر میکنند اما واقعیت آن است که به نظر میرسد ققنوسهایی پر جلال و جبروت از این خاکستر در حال سر برآوردن هستند که برای شخصی در جایگاه نگارنده این سطور به اقتضای نوع فعالیت زودتر از سایرین قابل تشخیص بوده است.
اگر بخواهم خیلی خلاصه بگویم آینده از آن کسانی خواهد بود که دست بر زانوی خود گذاشته و در چارچوب استانداردهای جهانی رقابتی هستند. چرا که روند اتصال فضای اقتصادی ایران به اقتصاد جهانی با سرعتی چشمگیر در حال عملی شدن است.
نمونه زیر یکی از هزاران مصداقی است که این روزها در گوشه و کنار این کشور در حال تولد و توسعه هستند.
خوگر: نامی که در آینده بیشتر خواهید شنید
امیر به عنوان مدیرعامل مجموعه بسیار باهوش، مصمم و جدی است و حدس زدن اینکه آدمهای اطرافش را با چه وسواسی برگزیده چندان کار سختی نیست اما اگر بخواهم صادقانه بگویم زمانی که به اصرار دوستان برای بازدید از این مجموعه دعوت شدم به هیچ وجه انتظار مواجهه با چنین ظرفیتی را نداشتم.
اصولا حضور در فضای جوان و پرانرژی شرکتهای نوپا همیشه از لذتبخشترین لحظات زندگی حرفهایام بوده است. ملاقات با گروهی لبریز از انگیزه که خود را از همین امروز زاکربرگهای آینده ایران میبینند حتی اگر مقاومت کنید هم به شما انرژی میدهد.
خوگر (http://www.khooger.com) عنوان استارتآپی است که از سال گذشته وارد مرحله اصلی فعالیت خود شده و قرار است به عنوان یک بازار مجازی (Virtual Marketplace) مبلمان و تجهیزات دکوراسیون خانگی و اداری فعالیت کند.
این وب سایت از طریق سه بخش مجزا اما مرتبط و مکمل یکدیگر ارتباط تولیدکنندگان و همچنین عرضه کنندگان خدمات درحوزه مبلمان، دکوراسیون و معماری داخلی با یکدیگر و با مصرف کنندگان کالاها و خدماتشان را امکان پذیر میسازد.
همچنین علاوه بر کارکردهای فروشگاهی متداول در وب، خوگر دارای یک بخش ویژه برای طراحان است. بخش طراحان خوگر که در قالب یک شبکه اجتماعی تخصصی فعالیت میکند دسترسی متقاضیان به خدمات دکوراسیون و معماری داخلی را میسر می سازد.
شاید یکی از چالشهای جدی برای این شرکت نوپا غلبه بر ذهنیتی است که خرید یک کالای نسبتا گران قیمت و سلیقه محور نظیر مبلمان را بر روی اینترنت غیرممکن میداند. اما مگر یادمان نیست روزی که تلاش برای فروش آنلاین اجناسی نظیر موبایل نیز با توجیههای مشابه بینتیجه و بیهوده انگاشته میشد؟!
به نظر میرسد خوگر با برداشتی درست نسبت به فضای کسبوکار خود و درسآموزی از تجربیات موفق در بخشهای دیگر، به درستی فهمیده است که موفقیت در عادت دادن مشتری ایرانی به رفتار جدید، مستلزم ورود حرفهای، قدرتمند و تمام قد به بازار است و به همین دلیل سرمایهگذاری گسترده در شکلدهی به امکانات و تجهیزات نسبتا گسترده اولیه نظیر تکنولوژی نرمافزاری وبسایت، تعبیه انبارها و شبکه لجستیک، آتلیههای حرفهای عکاسی، تیم تامین محتوا و مواردی از این قبیل را میتوان حرکتی در جهت صحیح ارزیابی نمود.
خوگر را میتوان یکی از هزاران استارتآپ خوش آتیهای دانست که از دستاوردهای توسعه تجارت الکترونیک در ایران هستند اما آنچه دلگرم کننده است توسعه فضاهای خرید اینترنتی در بخشهای مختلف صنایعی است که تا پیش از این جسارت ورود به فضای خرید آنلاین در آنها وجود نداشته و یا بسیار محدود بوده است.
به دلیل محبتی که به حقیر داشتند قرار شده برای گذر از بعضی پیچیدگیهای کسبوکار الکترونیکی در این روزها به عنوان مربی در کنارشان باشم اما مطمئن هستم بسیار بیش از آنچه که آنها از من بیاموزند من از آنها خواهم آموخت. درس جسارت و صبر و تلاش در راه اهداف بلند!