برای کسانی که شاید کمتر با این موضوع آشنا باشند، واقعیت مجازی مجموعهای از تکنولوژیهای سختافزاری و نرمافزاری هستند که تلاش دارند تجربه زندگی در یک محیط مجازی ساخته شده توسط نرمافزارها را برای انسان فراهم کنند.
خلاصه آنکه با تکامل این گونه تکنولوژیها و انتشار آنها در زندگی روزمره مردم، کسب و کارها و علی الخصوص حوزههای بازاریابی قادر خواهند بود که تجربیات غیرقابل توصیفی را در آینده نه چندان دور برای مشتریانشان رقم بزنند. سطح نفوذ این ابزارهای مدرن در حدی است که پیش بینی میشود نوعی از تغییرات ژرف پارادایمی (Paradiygm Shift) در حوزههای فرهنگی- اجتماعی و به تبع آن در حوزه بازاریابی ایجاد نماید.
نمونه زیر قسمتی از برنامه کلیک شبکه بیبیسی است که با فناوری فیلمبرداری ۳۶۰ درجه و کاملا تعاملی ساخته شده و در تمامی طول برنامه کاربر میتواند زاویه دوربین را در ۳۶۰ درجه گردش به سلیقه خود انتخاب کند.
توصیه میکنم حتی برای دقایقی کوتاه از این برنامه را بر روی گوشی یا کامپیوتر خود ببینید تا وسعت تغییرات تکنولوژی در سالهای آینده را متوجه شوید.
حال تصور کنید که توسعه کاربردهای مشابه واقعیت مجازی (از جمله نمونه فوق) در حوزه تبلیغات و بازاریابی محصولات چه انقلابی را در این زمینه می تواند بدنبال داشته باشد. حقیقت آن است که اگر زمانی دستیابی به چنین ابزارهایی در رمان ها یا فیلم های علمی تخیلی ممکن بود، امروزه نه تنها این تکنولوژی ها در عالم واقع ابداع گردیده اند بلکه به سرعت در حال تجاری سازی و ورود به زندگی روزمره ما هستند.