این روزها وقتی صحبت از خیزش رسانههای اجتماعی در دنیای دیجیتال میشود آن قدر مثال و نمونه برای آن وجود دارد که کمتر کسی در آن شک میکند. یکی از حوزههای جدیدی که حرکت برای فتح آن حداقل از سوی پیشگامان بازار آغاز شده است کشاندن مبحث خرید بر روی شبکههای اجتماعی مجازی است. این پدیده که از آن میتوان با عنوان خرید اجتماعی یا Social Shopping یاد نمود، مدل تجاری فروشگاههای الکترونیکی را در آینده نه چندان دور به طور فاحشی تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.
به گزارش وب سایت Business Insider، اینستاگرام به عنوان یکی از شناخته شدهترین شبکههای اجتماعی آنلاین با حدود ۵۰۰ میلیون کاربر از ماه اکتبر سال ۲۰۱۶ در حال آزمایش قابلیت جدیدی است که اعضای آن را قادر میسازد تا به طور مستقیم به خرید کالا از طریق این اپلیکیشن بپردازند.
در مرحله اولیه، ۲۰ برند مطرح آمریکایی شامل Warby Parker، J.Crew و Levi’s، در حال آزمایش این قابلیت هستند که طی آن یک دکمه با عنوان “برای دیدن کالا اینجا را لمس کنید” بر روی عکس کالاها قرار میگیرد. با لمس این دکمه اطلاعاتی نظیر نام و قیمت محصولات بر روی عکسها پدیدار میشود. همچنین در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر و یا انجام خرید کاربران میتوانند دکمه “خرید” را لمس کرده و به صفحه مربوطه از وب سایت فروشگاه منتقل شوند.
بر اساس ادعای جیم سکوئرز مدیر عملیات بازاریابی اینستاگرام، ۵۰ درصد از کاربران این شبکه اجتماعی یک کسبوکار را بر روی آن دنبال کرده و ۶۰ درصد نیز اظهار داشتهاند که اینستاگرام زمینهساز آشنایی آنها با برخی محصولات و خدمات جدید بوده است. هر چند کاربران اینستاگرام حسابهای خود را به قصد خرید کردن بررسی نمیکنند اما نمیتوان این حقیقت را کتمان نمود که دیدن و آگاهی پیدا کردن از بسیاری محصولات و خدمات که در ادبیات بازاریابی با عنوان brand awareness شناخته میشود میتواند مقدمهای برای خرید باشد.
به نظر میرسد این قابلیت گامی بزرگ برای کشاندن خرید به روابط اجتماعی کاربران بر روی این اپلیکیشن بوده و اهمیت مفهوم بازاریابی روی رسانههای اجتماعی (Social Media Marketing) را حتی برای شرکتها و کاربران ایرانی که فعالیت گستردهای در اینستاگرام دارند بیش از پیش افزایش دهد.