خرید اجتماعی یا Social Shopping

خرید اجتماعی یا Social Shopping : یک گام به پیش!

این روزها وقتی صحبت از خیزش رسانه‌های اجتماعی در دنیای دیجیتال می‌شود آن قدر مثال و نمونه برای آن وجود دارد که کمتر کسی در آن شک می‌کند. یکی از حوزه‌های جدیدی که حرکت برای فتح آن حداقل از سوی پیشگامان بازار آغاز شده است کشاندن مبحث خرید بر روی شبکه‌های اجتماعی مجازی است. این پدیده که از آن می‌توان با عنوان خرید اجتماعی یا Social Shopping  یاد نمود، مدل تجاری فروشگاه‌های الکترونیکی را در آینده نه چندان دور به طور فاحشی تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

به گزارش وب سایت Business Insider، اینستاگرام به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین شبکه‌های اجتماعی آنلاین با حدود ۵۰۰ میلیون کاربر از ماه اکتبر سال ۲۰۱۶ در حال آزمایش قابلیت جدیدی است که اعضای آن را قادر می‌سازد تا به طور مستقیم به خرید کالا از طریق این اپلیکیشن بپردازند.

مطلب مرتبط  استراتژی‌های ورود به بازار: چگونه وارد یک بازار شویم؟

در مرحله اولیه، ۲۰ برند مطرح آمریکایی شامل Warby Parker، J.Crew و Levi’s، در حال آزمایش این قابلیت هستند که طی آن یک دکمه با عنوان “برای دیدن کالا اینجا را لمس کنید” بر روی عکس کالاها قرار می‌گیرد. با لمس این دکمه اطلاعاتی نظیر نام و قیمت محصولات بر روی عکس‌ها پدیدار می‌شود. همچنین در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر و یا انجام خرید کاربران می‌توانند دکمه “خرید” را لمس کرده و به صفحه مربوطه از وب سایت فروشگاه منتقل شوند.

 

افزوده شدن قابلیت خرید اجتماعی بر روی اینستاگرام
خرید اجتماعی روی اینستاگرام

 

بر اساس ادعای جیم سکوئرز مدیر عملیات بازاریابی اینستاگرام، ۵۰ درصد از کاربران این شبکه اجتماعی یک کسب‌وکار را بر روی آن دنبال کرده و ۶۰ درصد نیز اظهار داشته‌اند که اینستاگرام زمینه‌ساز آشنایی آن‌ها با برخی محصولات و خدمات جدید بوده است. هر چند کاربران اینستاگرام حساب‌های خود را به قصد خرید کردن بررسی نمی‌کنند اما نمی‌توان این حقیقت را کتمان نمود که دیدن و آگاهی پیدا کردن از بسیاری محصولات و خدمات که در ادبیات بازاریابی با عنوان brand awareness شناخته می‌شود می‌تواند مقدمه‌ای برای خرید باشد.

مطلب مرتبط  انتشار مطالب روی تلگرام و اینستاگرام را چگونه زمان‌بندی کنیم؟

به نظر می‌رسد این قابلیت گامی بزرگ برای کشاندن خرید به روابط اجتماعی کاربران بر روی این اپلیکیشن بوده و اهمیت مفهوم بازاریابی روی رسانه‌های اجتماعی (Social Media Marketing) را حتی برای شرکت‌ها و کاربران ایرانی که فعالیت گسترده‌ای در اینستاگرام دارند بیش از پیش افزایش دهد.

 

عضویت در کانال آکادمی بازاریابی
می‏ توانید به حدود ۳۰ هزار عضو کانال تلگرام آکادمی بازاریابی بپیوندید!

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 271
دوست نداشتم: 205
میانگین امتیازات: 1.32

2 دیدگاه در “خرید اجتماعی یا Social Shopping : یک گام به پیش!

استاد عزیز ممنونم از مطالب، لازمه عرض کنم در کسب و کار الکترونیک ک تجارت الکترونیک بخشی از اونه شبکه های اجتماعی ابزاری کارآمد با ضریب موفقیت بالایی برای فروش هستن این امر با توجه به زیر ساخت مخابراتی و فرهنگ فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی امری بدیهی و اجتناب ناپذیر هستش

من هم با نظر آقا مجید موافقم، فعالیت و راه اندازی کسب و کار اینترنتی که خودش دارای فازهای گسترده ای هستش و یک بخش از این فرآیند فعالیت در شبکه های اجتماعی معتبر هست اما باید در نظر داشت که تلگرام و اینستاگرام جز شبکه های اجتماعی هستند که در سئو سایت تاثیر نمی گذارند و در اینجا کسی که قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی رو داره باید در نظر داشته باشه که هم بر روی شبکه های معتبر و مورد اطمینان گوگل فعالیت بکنه و هم شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام چون در ایران هستش که این شبکه ها مورد استفاده زیاد کاربران قرار گرفته و سایر کاربران از دنیا این شبکه ها رو به عنوان درجه ۲ یا ۳ استفاده می کنند و بیشترین تمرکزشون رو بر روی سایر شبکه های اجتماعی می گذارند که به کسب درآمدشون هم کمک می کنه.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *