مدتی است که شبکههای اجتماعی نظیر تلگرام و اینستاگرام به عنوان یکی از مهمترین ابزار انتشار محتوای تبلیغاتی از سوی بسیاری از افراد و کسبوکارهای ایرانی شناخته شده و مورد استفاده قرار میگیرند.
در این بین ساعت مناسب برای انتشار محتوا بر روی این شبکهها به منظور گرفتن بیشترین بازخورد از جمله نکات مهمی است که توجه به آن از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.
در این نوشتار نیز قصد بر آن است که پیشنهادی تجربه شده در این زمینه به مخاطبان ارایه شود تا از این طریق اثربخشی فعالیتهای محتوایی بر روی این شبکهها افزایش یابد. اما پیش از هر چیز در مورد زمان مناسب انتشار مطالب میبایست به برخی نکات مهم توجه نمود.
نکات مهم در انتخاب زمان مناسب انتشار مطالب
اول آنکه عادات و رفتار مخاطبان مهمترین فاکتور در انتخاب زمان مناسب انتشار مطالب است و پیدا کردن این زمان مناسب مستلزم تحلیل دادههای قبلی و سوابق رفتاری مخاطبین خواهد بود.
دوم برخی از مطالب دارای زمانبندی مختص به خود بوده و چنانچه انتشار آنها در خارج از این زمان اتفاق بیفتد نمیتوان انتظار استقبال یا جلب توجه از سوی مخاطبین را داشت. به عنوان مثال انتشار تبریک سال نو در اواسط فروردین چندان معقول و منطقی به نظر نمیرسد.
و نهایتا اینکه “تعداد” و “تواتر” انتشار مطالب در کانال تلگرام و یا حساب کاربری اینستاگرام دارای یک حد بهینه است که فراتر رفتن از این حد بهینه به طور معکوس عمل کرده و از اثربخشی فعالیتهای شما خواهد کاست. البته این حد بهینه در مورد کسبوکارهای مختلف متفاوت است به عنوان مثال در مورد یک کانال خبری تعداد مناسب برای پستهای منتشر شده طبیعتا با یک وبسایت فروشگاهی متفاوت است.
این مساله به آن معناست که زیاد بودن مطالب ارسال شده توسط شما موجب مزاحمت برای دنبالکنندگان بوده و حتی اگر موجب ترد آنها نشود، توجه مخاطبان به محتوای مطالب را کاهش خواهد داد.
زمانهای مناسب برای انتشار مطالب بر روی اینستاگرام و تلگرام
اگر چه کاربران دو شبکه اینستاگرام و تلگرام به عنوان رایجترین رسانههای اجتماعی در ایران خود دارای رفتارهای متفاوت و مختص به خود هستند اما با کمی اغماض بازههای زمانی تقریبی زیر را بر اساس تجربه عمومی میتوان پرترافیکترین و طبیعتا مناسبترین زمانها برای انتشار محتوا بر روی آنها دانست.
بین ساعت ۷ تا ۹ صبح
ساعات اولیه روز با زمان مراجعه افراد به محل کار، تحصیل یا آغاز فعالیتهای روزمره است. تجربه نشان داده بسیاری از کاربران از زمان معطلی در ترافیک صبحگاهی یا اولین ساعات روز برای کنترل حسابهای کاربری خود در فضای مجازی استفاده میکنند.
بین ساعت ۵ تا ۷ بعدازظهر
این بازه زمانی در حقیقت مربوط به ساعاتی است که اغلب افراد یا در ترافیک روزانه بازگشت به منزل هستند یا پس از یک روز کاری تازه به منزل رسیدهاند. در هر دو حال افراد حوصله یا حتی انرژی انجام کارهای دیگر را نداشته و برای یک استراحت کوتاه یا از سر وقتگذرانی سری به شبکههای اجتماعی خود میزنند.
بین ساعت ۱۰ شب تا ۱ بامداد
این بازه زمانی برای اغلب افراد فاصله بین بعد از صرف شام تا زمان خواب است. در بسیاری اوقات کاربران شبکههای اجتماعی چنانچه تا این ساعت از روز به حسابهای خود سر نزده باشند پیش از خواب گشت و گذار کوتاهی در فضای مجازی داشته و به مطالب منتشر شده توجه خواهند کرد.
از یک جنبه دیگر پستهایی که در این ساعات منتشر شود در ابتدای صبح فردا در صدر پستهای روزانه کاربران خواهد بود.