ایران

سناریوهایی برای آینده ایران: ارایه گزارشی از آینده پژوهی ایران در سال ۱۳۹۵

یکی از عمده‌ترین اولویت‌ها در حوزه تدوین استراتژی‌های بازاریابی، تلاش برای به دست آوردن دورنمایی از وضعیت کلان محیطی حاکم بر آن است. در همین راستا ابزارهای حوزه مطالعات آینده پژوهی (Futures studies) را می‌توان به عنوان یکی از سازوکارهای رایج در این زمینه برشمرد. علت استفاده از واژه Futures به شکل جمع، در عنوان…

واقعیت مجازی و بازاریابی

واقعیت مجازی و دورنمای تغییر پارادایم در بازاریابی و فروش

برای کسانی که شاید کمتر با این موضوع آشنا باشند، واقعیت مجازی مجموعه‌ای از تکنولوژی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هستند که تلاش دارند تجربه زندگی در یک محیط مجازی ساخته شده توسط نرم‌افزارها را برای انسان فراهم کنند. خلاصه آنکه با تکامل این گونه تکنولوژی‌ها و انتشار آن‌ها در زندگی روزمره مردم، کسب و کارها و…

حجم بازار و اندازه گیری آن

حجم بازار چیست و چگونه می‌‌توان آن را اندازه گرفت؟

همیشه در زمان راه‌اندازی یک کسب‌وکار علاوه بر ساختن یک محصول یا خدمت ارزشمند و یا شکل دادن به یک تیم کاری هم‌نوا و استثنایی انجام فعالیتی که از آن به عنوان تحقیق بازار یاد می‌شود، بسیار کلیدی و پراهمیت است. از سوی دیگر یکی از اجزای مهم از همین فعالیت تعیین اندازه یا حجم…

برند مشترک

برند مشترک (Co-branding) مصداقی از مشارکت استراتژیک شرکت‌ها

قبل از پرداختن به موضوع برند مشترک یا Co-branding شاید نیاز به این مقدمه باشد که این روزها صاحب نظران و مشاورین سازمانی در سراسر دنیا به طور مداوم بنگاهها را به شکل دادن شراکت های استراتژیک، به عنوان یک راهبرد اساسی در جهت تقویت بنیه رقابتی توصیه می‌کنند. اما علیرغم همه این توصیه‌ها، شواهد امر گویای…